Junselems

Allt om motorsport!

Det här med däck

Som vi har varit inne på förut är det här med säkerhet väldigt vid bilkörning, speciellt i högre hastigheter. Vi tänkte gå igenom några saker som är bra att tänka på gällande däcken på en bil. För det är faktiskt ganska många som kör med slitna däck! Denna artikel i SvD bekräftar detta utifrån fjolårets däckrazzior.

Så vad ska man tänka på? Först och främst gäller det att vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Friktionsdäck, alltså dubbfria vinterdäck, får användas på sommaren rent lagligt. Men de har mycket, mycket sämre vägegenskaper på en varm och blöt vägbana. Därför rekommenderar vi alltid bra sommardäck på sommaren. Nästa aspekt är att ha rätt mönsterdjup. På sommardäck ska du ha minst 1,6 mm och på vinterdäck minst 3 mm, men helst mer på bägge. Många tror sedan att detta är allt, men det finns fler aspekter att väga in när man pratar däck. Materialet gummi är en färskvara, och detta gäller i högsta grad för däck också. Gummit i däcken kan bli tort och det får du sämre vägegenskaper och spricker lättare. Dessutom påverkar även lufttrycket i däcken en hel del. Både vägegenskaperna, bromssträckan och bränsleförbrukningen. Ha det lufttryck som rekommenderas i instruktionsboken eller strax över, ungefär 10-20% över, för bäst resultat. Därefter påverkar också däckens placering, som du kan se på videon nedan. Helst vill du ju ha bra däck både fram och bak på bilen, men måste du välja är det bättre att ha de bättre däcken bak. Inser du att du behöver nya däck? Köp din dekk online på den danska länken!