Junselems

Allt om motorsport!

Undermålig säkerhet i krocktest

Det är härligt med rally tycker många, men viktigt är att bilen är säker. Vilka andra bilar har bedömts som svaga när det kommer till säkerhet för passagerare? Bland annat nya Ford Ka+ och Fiat 500, enligt organisationen Euro NCAP.

autos-technology-vw-multi-storey-car-park-63294I ett tidigare inlägg skrevs det om hur viktig rallybilen är för motorsporten i Sverige. Men för den som verkligen gillar rally men också vill använda bilen att köra på med i vardagen – vad rekommenderas att köpa när det kommer till bilmärken och modell? I den förra artikeln skrev det om hur det är viktigt med fyrhjulsdrift och att bland annat Subaru, Mazda, Ford och Mitsubishi är rekommenderade när det gäller just rallykänslan under pedalerna.

I Expressen skriv det dock om hur det har blivit lite av en så kallat krockfiasko för Ford. Likaså vad gäller Fiat enligt samma nyhet. Det är organisationen Euro NCAP som har testat en hel del bilar i krocksäkerhet och de bilar som hamnar i topp är Audi, Land Rover och Toyota. Alla de hamnar i topp. Men inte när det gäller Ford och Fiat alltså, de hamnar dessvärre nere botten, med sina förhoppningar krossade.

Utseende före säkerheten

Tydligen blev det dåligt betyg på Ford Mustang på grund av ett sämre skydd för passagerarna i baksätet men att även risken för whiplash är högre än den borde samt att barnskyddet är under all kritik. Inte särskilt bra alltså. När det kom till Fiat 500 var det i stället kritik som gällde bristande skydd för passagerares bröstkorgar när det kommer till frontalkollisioner. Vidare kritik till bilarna i testen är att det inte finns bältessträckare i baksätet eller lastbegränsare för den delen. Tillverkarna kritiseras hårt för att utseende och design går före säkerhet, att skyddet är undermåligt för både förare och passagerare i bak. Dessutom tycks det så att båda bilmodeller saknar autobroms, något som hälften av alla dagens bilmodeller har när de släpps.